Suvantosillan remontti sujui jouheasti

20.06.2016

Suvantosilta yhdistää Joensuun keskustan ja Niinivaaran kasvavan asuinalueen. Suomen yhdeksänneksi pisin silta on 542 metriä pitkä ja sen ali menee laivaväylä Saimaalta Pielisen vesistöön. Laivaväylän kohdalla on avattava silta, jonka koneiston Paineteho remontoi.

 

Suvantosilta Joensuussa nousee neljän hydraulisylinterin varassa ylös kuin hissi. Paineteho uudisti sillan 40 vuotta vanhan hydraulikoneikon, putkiston ja peruskunnosti sillan nostosylinterit.

 

– Silta on 40 vuotta vanha ja se oli jo kovasti remontin tarpeessa, etenkin sillan hydrauliikka ja nostokoneisto. Pari vuotta sitten joen yli valmistui uusi ajoneuvosilta ja kevyen liikenteen silta. Ilman niitä remontti ei olisi ollutkaan mahdollinen. Nytkin liikenne hieman ruuhkautui aamuisin ja iltapäivisin, mutta ei kovin pahasti, kertoo Joensuun kaupungin projektipäällikkö Tero Toivanen.

Sillan ali kulkevalla laivaväylällä on vapaata alikulkukorkeutta seitsemän metriä, joten siltaa ei tarvitse avata kuin isoimmille laivoille ja purjeveneille muutaman kymmenen kertaa kesässä. Laivat kulkevat väylää pitkin esimerkiksi Uimaharjun sellutehtaalle.

Tärkeä silta liikenteellisesti ja taloudellisesti

Silta on Joensuun kaupungin omistama. Sen kunnostaminen vuosina 2015-2016 vei kolmanneksen kaupungin kunnallistekniikan vuosibudjetista, noin viisi miljoonaa euroa.

– Urakka oli erittäin tärkeä Joensuun kaupungille sekä taloudellisesti, liikenteellisesti että kaupungin kehittämisen kannalta. Liikennettä ohjataan keskustasta Suvantosillalle keskustakehäteiden avulla. Suvantosilta ja uudet sillat mahdollistavat välityskyvyllään Joensuun itäisten kaupunginosien kasvun, kertoo Toivanen.

Sillan kunnostuksessa uusittiin päällysteet, vesieristeet, maalaukset, nostosillan koneistot, hydrauliikka, sähköt ja liikuntasaumat. Kevyen liikenteen väyliä levennettiin sillan kummallakin puolella puolella metrillä, jolloin ajorata vastaavasti kapeni metrillä. Sillan kaiteita korotettiin metristä 1,3 metriin.

– Koko projekti oli noin kymmenen kuukauden työ. Suvantosilta oli viime vuonna Suomen suurin sillankorjaustyömaa. Paineteho teki oman urakkansa syksyllä ja talvella. Nostosiltaa ei sinä aikana avattu laivaliikenteelle, kertoo pääurakoitsija Savon Kuljetuksen projektipäällikkö Antti Pehkonen.

Silta nousee kuin hissi

Suvantosillan keskiosa nousee neljän sylinterin varassa suoraan ylös ikään kuin hissi. Järjestely on melko erikoinen, sillä suurin osa Saimaan vesistön avautuvista silloista on saranoitu toisesta reunastaan ja ne avautuvat pystyyn.

– Tilaajan näkökulmasta urakka eteni erittäin joutuisasti ja sovitussa aikataulussa. Lisätyöt mitä tällaisissa kunnostuksissa aina tulee vastaan sovittiin hyvin joustavasti. Pääurakoitsija ja aliurakoitsija pitivät hyvin yhteyttä ja yhteistyö sujui hyvin niin Savon Kuljetuksen kuin Painetehonkin kanssa, sanoo Toivanen.

Pääurakoitsija Savon Kuljetuksen projektipäällikkö Antti Pehkonen on samoilla linjoilla. Savon Kuljetus kunnostaa paljon siltoja, tosin avattavat sillat ovat harvinaisempia kuin kiinteät. Avattavien siltojen koneistot remontoi aina Savon Kuljetuksen alihankkija.

– Painetehon osuus oli noin kymmenesosa urakasta. Emme olleet aiemmin tehneet heidän kanssaan yhteistyötä, mutta se sujui oikein hyvin. Koko urakkakin sujui ihan hyvin, vaikka kesän sää oli kovin sateinen. Paineteho hoiti oman osuutensa moitteetta, sanoo Pehkonen.